Call for Papers

“After Post-truth”
2n Congrés Internacional Interface Politics

Creativitat crítica en l’era de les multi-veritats. Perspectives des de l’art, el disseny, la tecnologia, la pedagogia, l’activisme i altres pràctiques creatives col·lectives.
BAU – Centre Universitari de Disseny
Carrer Pujades 118, 08005 Barcelona – Catalunya / Espanya
Organitzat per GREDITS (Grup de Recerca en Disseny I Transformació Social) en col·laboració amb la revista Artnodes i Hangar.

 


Temes del congrés

La post-veritat és el terme encunyat per definir un règim lingüístic en què els fets objectius són menys influents en la formació de l’opinió pública que les crides a l’emoció i de la creença personal. Es tracta, per tant, d’una qüestió que s’ha d’analitzar com un sistema determinat d’interfícies que catalitzen tot un conjunt de fenòmens comunicatius, tècnics, socials, polítics i econòmics.

☛ Veure versió estesa de la presentació

☛ Veure versió estesa dels temes del Congrés

Aquest II Congrés Internacional Interface Politics convida a col·laborar a persones de diversos àmbits disciplinaris, mitjançant l’enviament de comunicacions que abordin aquest tema a través d’una gran varietat d’angles possibles:

Mutacions en la producció semiòtica de la veritat en els actuals contextos socials i tecnològics.
  • Teoria i investigació crítica sobre els “contractes de veridicció”
    Noves nocions de realisme.
    Formes d’establir criteris compartits per la confiança.
    Semiòtiques de la sospita.
  • L’eficàcia simbòlica dels signes i la societat post-alfabètica.
    La iconografia com a model lingüístic.
  • Psicologia de l’engany i el prejudici cognitiu.
    La post-veritat com un conflicte entre un vincles socials i competències de resposta emocional.
Societat en xarxa, noves formes de poder i el declivi de l’esfera pública i del seu futur.
  • Política i mitjans de comunicació en l’era dels llenguatges post-polítics i les xarxes socials globals.
  • La construcció del passat i la tradició com a frau.
  • La propaganda algorísmica i el disseny tecnològic de la desinformació.
  • Educació i post-veritat.
  • El poder de les dades: jerarquies invisibles i una crítica política de la transparència. El declivi d’una esfera pública basada en dades i propostes per a la seva revitalització.
  • La vida dels objectes en l’antropocè: l’engany, l’opacitat i les veritats materials dels dispositius sociotècnics.
  • Activisme creatiu i de base. L’agència política de màscares, heteronomies i identitats impròpies.
Nous modes de veure. Disseny de la transparència, estètiques de la ofuscació, subcultures d’usuaris i crisi de la representació tradicional.
  • La crisi del disseny corporatiu tradicional en l’era de les cultures d’usuari. Canvis en la comunicació emocional i de la responsabilitat del dissenyador.
    Noves pràctiques de disseny no corporatiu (disseny d’usuari, estils irreconeixibles o “brutalistes”, camuflatge, pràctiques professionals amateur, disseny automàtic). Historicisme, manierisme, revival: l’ús del pastitx i la ironia en el disseny postmodern.
  • Evolució de les indústries culturals i la seva crítica: la ficció objectiva i nous formats en la TV i cinema en xarxa.
  • La realitat travesti: evolució del fake artístic i activista, art invisible, ficcions i desvetllaments en l’art contemporani. Memes i subcultures d’usuaris: el col·lapse de la ironia crítica en temps distòpics.
  • El disseny de la transparència.
    Veritats paramètriques i ficcions en representacions algorítmiques (objectes i cossos possibles / impossibles, subcultures en fabricació, digitalització i cultures maker).
    Noves formes de veure: la fotografia després de Google.
  • Desobediència tecnològica, rebel·lió i sabotatge.
    Contra-producció de dades.
    Disseny d’infraestructures per contra-vigilància i ofuscació.
    Màquines per enganyar altres màquines.
    Sabotatge dels dispositius de captura.
    La intel·ligència artificial i els seus biaixos culturals.
    Les tecnologies Blockchain i l’automatització de la confiança.
    Ètica i estètica de trolls i bots.
  • Aprenent de la còpia: manipulacions, versions i falsificacions com a eines d’aprenentatge.

 


Enviament de comunicacions / abstracts (més informació en Procediments)

El 20 de juny 2018 és la data límit per a la recepció de sol·licituds de participació.

S’han d’adreçar a callforpapers@gredits.org

Les sol·licituds han d’incloure:

1) Resum

  • Format PDF
  • No ha de constar l’autoria (requisit per al procés d’avaluació a cegues)
  • Extensió màxima de 500 paraules + 5 tags orientatius
  • Pot fer-se constar una bibliografia de fins a 5 recursos
  • Idioma: anglès, català o castellà. La versió en anglès és obligatòria. Les comunicacions podran realitzar-se en qualsevol dels tres idiomes, encara que es fomentarà l’anglès en els debats de les meses.

2) Document de CV

  • Format PDF
  • Idioma: anglès, català o castellà. La versió en anglès és obligatòria.

Es farà constar:

  • La afiliació institucional, professional o d’un altre tipus.
  • Correu electrònic de contacte.
  • Links de treball, obres, etc.
  • Retrat.

 

L’organització notificarà les comunicacions acceptades als/les autoræs a partir del 15 de juliol de 2018 mitjançant correu electrònic.

La data límit de lliurament de les comunicacions completes és el 20 d’octubre de 2018.

Totes les comunicacions acceptades seran publicades en les Actes acadèmiques del Congrés, i estaran disponibles en línia sota una llicència de CreativeCommons.

Es publicarà una selecció dels articles acceptats en un número especial de la revista Artnodes el 2019.

Les consultes addicionals sobre el congrés i el procés d’enviament han de dirigir-se a callforpapers@gredits.org